SV vil redde kollektivtilbudet i Viken

Publisert av: oisteinsv Publisert: 15. november 2021
Oppdatert: 18. august 2022

Mandag legger SV frem sitt alternative budsjett. SV har klart det regjeringen ikke har gjort, å finne penger til kollektivtransporten. Der ligger det nemlig nok midler til å drive kollektivtransporten frem til revidert budsjett som er det kollektivselskapene har bedt om, i kroner og øre vil det tilsvarer 500 millioner kroner.

Bilde: Portettbilde av Balder Olafsen

Regjeringens forslag til statsbudsjett ville ført til kutt i kollektivtrafikken i Viken. Samtidig må Norge kutte 70% av utslippene innen 2030. Når nesten halvparten av utslippene i fylket vårt kommer fra veitrafikken sier det seg selv at politikerne er nødt til å sørge for at flere kan reise billig og effektivt med buss og tog i årene som kommer. Klimakrisen krever rett og slett en rekordsatsing på kollektivtrafikken.

Vi ser tilbake på åtte år med en regjering som har sviktet i å ta klimaendringene på alvor. Det er skuffende at den Arbeiderpartiledede regjeringen nå velger å følge i de samme fotsporene. Tiden er overmoden for en historisk satsing på kollektivtrafikken, ikke et historisk tilbakeslag. Heldigvis er de avhengig av SV for å få flertall. Med 500 millioner kroner til kollektivtrafikk gir SVs alternative budsjett et pusterom, som opprettholder dagens tilbud det neste halvåret frem til det budsjettet skal revideres i mai.

Vi forventer at Arbeiderpartiet støtter dette. De styrer her i Viken, men også i byer som Oslo, Trondheim og Bergen som alle rammes hardt av regjeringens forslag. De bør innse hvor katastrofalt alternativet er.

Balder Alvær Olafsen, gruppeleder i Viken SV

Forhandlingene om neste års statsbudsjett begynner mandag kl. 14, hele SVs alternative budsjett finner du her.